Loop je op je werk steeds weer tegen dezelfde dingen aan?

Als onzekerheid je vast zet

Onzekerheid hoort bij het leven. De ene persoon lijkt hier weinig last van te hebben. De ander blijft piekeren en gaat uiteindelijk vooral aan zichzelf gaat twijfelen. De ervaring leert dat het vaak van kwaad tot erger wordt. 

Als iemand kritiek op je heeft dan voel je je nog kleiner worden. En als je kijkt naar collega’s die zo goed presteren, dan vraag je je af hoe jij dit voor elkaar krijgt. 

Je bent steeds op zoek naar complimenten en als die er niet komen dan slaat de onrust toe. Ook al loop je op je tenen, het lijkt wel of er niemand is die dit ziet. Je gaat steeds weer over je eigen grenzen. Misschien ben je wel doodop. En vraag je je af of je een burn-out hebt.

Voor je het weet zit je in je verhalen met de meest ellendige scenario’s. Het is zo levensecht dat je bijna zéker weet dat je het niet redt, dat iedereen je laat vallen, dat hier nooit uit gaat komen. Je staat onder hoogspanning en de verhalen vieren hoogtij.

Je merkt het effect van de onzekerheid én van die verhalen, ook in je dagelijks leven. Bijvoorbeeld:

  • In projecten is het steeds moeilijker om je mening te uiten.
  • Je hebt je al een aantal keer ziek gemeld op je werk.
  • Je trekt je steeds meer terug.
  • Je bent snel geïrriteerd. 
  • Je voelt je alleen.
  • Je ligt ’s nachts te piekeren.
  • Je voelt je moe en somber.

Dat de onzekerheid er is, dáár kun je niets aan doen. Dat die verhalen komen, daar kun je óók niets aan doen. Je hebt wel een keuze hoe je reageert op die onzekerheid en de verhalen. Maar daarover later meer.

Herken je het gevoel van je twijfelen aan jezelf? Dat het lijkt of je helemaal vastzit?

Uit eigen ervaring weet ik dat de keuze om verantwoordelijkheid voor mijn eigen welzijn te nemen dan wel in mijn bewustzijn zit, maar hóe ik dit dan moet doen is vaak een zoektocht voor mij geweest. Dat er een actie nodig is is een ding wat zeker is.

Zonder grenzen ben je stuurloos

Herken je het volgende:

  • Je bent moe en iedereen blijft maar een beroep op je doen.
  • Soms heb je geen grip meer op je emoties.
  • Op de vraag van je collega of jij het verslag wilt maken, zeg je ja. Zodra hij uit beeld is, vraag je je af waarom je ja hebt gezegd. Je hebt al zo’n achterstand in je werk.
    ‘Hij weet toch dat ik het super druk heb? Eigenlijk ben ik gewoon kwaad op hem’.
  • Je medewerker heeft weer een ‘onnodige’ fout gemaakt. Hoe ga ik hem erop aanspreken waardoor hij niet steeds soortgelijke fouten blijft maken?  
  • Hoe geef ik op een heldere manier feedback?
 
Als je meer vanuit kracht wilt leven én met meer energie en plezier je werk doen, lees dan verder. 

Reviews

Als ondernemer heb ik Willeke vele jaren geleden voor de eerste keer ontmoet. We voerden toen werkzaamheden (begeleiding en coaching) uit voor eenzelfde bedrijfsrelatie. Het was een opdracht in het kader van een grote reorganisatie die veel consequenties had voor de mensen die daar werkten. Integriteit, zorgvuldigheid en inlevingsvermogen zijn voor mij de woorden die haar kenmerken. Waarbij het resultaat niet uit het oog wordt verloren omdat Willeke hecht aan het behalen van concrete resultaten. Resultaten voor de organisatie en voor de mensen die in die organisatie werken. Een vakvrouw die ik van harte wil aanbevelen bij organisaties en individuen die begeleiding zoeken bij personeels- of persoonlijke problematieken.
Paul, ondernemer

Voorbeeld uit de praktijk

Wat ik zie in de dagelijkse praktijk is dat ieder zo verschillend reageert op een nare ervaring. Toen ik zo’n 20 jaar geleden begon met het werken met cliënten, was ik daar zo geïntrigeerd door. De onderzoeker in mij wilde graag weten wát maakt dat de ene cliënt op een ogenschijnlijk eenvoudige manier nare ervaringen achter zich laat en de ander totaal het spoor bijster raakt. Een praktijkvoorbeeld.

Jan en Willem, twee collega’s, krijgen te horen dat ze hun fantastische baan gaan verliezen. Als procesbegeleider bij de reorganisatie van hun bedrijf, kom ik met hen in contact. Beide mannen zijn helemaal ontdaan, er is boosheid, verdriet en angst. Er is ook ontkenning. Dit kan niet waar zijn? Dit soort dingen gebeuren toch alleen bij andere mensen?

Een half jaar later zie ik Jan in de praktijk. Hij heeft last van nare beelden die steeds opkomen sinds hij getuige is geweest van een ernstig verkeersongeval. Ik vraag hem hoe het met hem is gegaan na zijn ontslag. ‘Ik heb me een paar weken enorm rot gevoeld. Toen heb ik voor mezelf de knop omgezet en me gerealiseerd dat ik hier niets aan kan veranderen. Wat kan ik wél veranderen?’ Jan startte met een aanvullende cursus en kort daarna vond hij via zijn netwerk zijn huidige nieuwe job.

Een jaar nadat ik Willem ontmoette tijdens de reorganisatie, zie ik hem op aandringen van een vriend, in de praktijk. Hij is inmiddels in een zwart gat terechtgekomen; de relatie is door zijn partner beëindigd, sociale contacten heeft hij nauwelijks en hij heeft nog steeds geen werk. Hij is ten einde raad en voelt zich machteloos. Met frisse tegenzin heeft hij zich aangemeld. ‘Zo is het toch ook niks’. In het eerste gesprek laat hij weten dat hij zo boos is op zijn oude werkgever. Hij heeft nog geprobeerd om het ontslag aan te vechten, maar zonder resultaat. ‘Het is gewoon niet eerlijk’.

Willem is zo gericht op het feit dat hem iets is aangedaan, dat hij zich niet bewust is dat hij verantwoordelijk is voor zijn eigen welzijn. Dat hij kan onderzoeken waar hij wél invloed op kan uitoefenen. Als hij niet in actie was gekomen, dan is de kans groot dan hij alleen maar dieper in het zwarte gat zou verdwijnen.

In beweging komen is de remedie; zeker als je je slachtoffer voelt. En hoe doe je dat dan? Waar begin je? 

Uit eigen ervaring weet ik dat het zo waardevol is om een coach te hebben. Het heeft mij geholpen om meer in mijn kracht te komen én het leven te leven waar ik volop van geniet. Met tegenslagen kan ik veel beter omgaan. Ik had het in ieder geval niet alleen gekund. 

Er is wel moed voor nodig om dit proces aan te gaan. Je weet nooit wat je te wachten staat.

Ga jij de uitdaging aan? Lees dan verder wat je gaat ervaren als je aan de slag gaat.

Welke verandering kan je verwachten?

Je hebt meer zelfvertrouwen en voelt je krachtiger, waardoor je

  • in een gesprek je stem laat horen
  • meer verbinding ervaart met anderen
  • in een vergadering op een rustige manier je mening kunt geven
  • helder laat weten welke behoeften je hebt
  • je bewust bent van je gevoelens
  • jezelf serieus neemt
  • in staat bent verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen welzijn
  • weet wanneer je de verantwoordelijkheid bij de ander mag laten.

Je voelt je meer tevreden, zodat je

  • meer geluk, plezier en harmonie ervaart
  • beter communiceert
  • meer in het moment bent
  • niet meer hoeft te zoeken naar iets
  • meer liefde voor jezelf en de ander ervaart.

Je bent je bewuster, zodat je

  • liefdevol met jezelf én de ander omgaat
  • vol vertrouwen je keuzes maakt
  • meer innerlijke rust ervaart
  • weet wat goed is voor jou
  • weet waar jij goed in bent en daar vooral je op richt
  • je realiseert op een diepere laag dat je werkelijk jezelf mag zijn
  • zonder oordeel oog hebt voor je schaduwkanten.

Je hebt meer levenslust, zodat je

  • creatiever bent
  • vrolijker bent
  • meer geniet van het leven
  • beter met tegenslagen kunt omgaan.

Welke aanpak kan je verwachten?

De aanpak zal ik in een kosteloos telefoongesprek toelichten.  Vervolgens ontvang je een korte vragenlijst, met het verzoek deze in te vullen. Ik bel je dan op de ingeplande tijd. 

Dit telefoongesprek duurt een kwartier tot maximaal 30 minuten. Deze afspraak zie ik als een manier voor zowel jou als voor mij, om te onderzoeken of er een klik is. In dit gesprek zal ik meteen mijn ideeën over de kern van het probleem en de aanpak die ik voorstel, met je delen. Mijn terugkoppeling is gebaseerd op jarenlange ervaringen in de praktijk als psycholoog én als ervaringsdeskundige.

De coaching wordt vaak door de werkgever betaald. Indien gewenst maak een offerte en na akkoord starten we het traject. 

Willen we beiden verder, dan zijn er een aantal opties beschikbaar.

1 - 1 online

1 - 1 in de praktijk

Intense 2-daagse

Welke behandelvormen kan je verwachten?

De behandelvorm is afhankelijk van de vraag en wat past bij jou als cliënt.

Een methode die ik veel toepas is Triggercoaching; een kortdurende coaching die als doel heeft situaties waarin je ineffectief gedrag toont te elimineren. 

Triggercoaching is afgeleid van EMDR; dit is een relatief nieuwe benadering die in 1989 door de Amerikaanse psychologe Francine Shapiro is ontwikkeld. De effectieve werking hiervan is inmiddels ruimschoots aangetoond door wetenschappelijk onderzoek en proefondervindelijke studies. Het verschil tussen Triggercoaching en EMDR is, dat bij het eerste de nadruk ligt op coaching en bij EMDR op therapie. Bij Triggercoaching richtten we ons dus heel specifiek op waar je in het heden tegenaan loopt in je werk, met als doel het verbeteren van prestaties en beter kunnen hanteren van je emoties.